El moianès Oscar Valverde, la osonenca Eulàlia Llopart i la solsonenca Maria Padró són els tres artistes emergents que mostraran els seus treballs a l’Espai Plana de l’Om de Manresa i a la sala d’exposicions de Can Puget de Manlleu.

Exposicions individuals a l’Espai Plana de l’Om de Manresa:

  • Del 5 al 24 de març
  • Del 30 d’abril al 26 de maig
  • Del 5 al 24 de novembre

Exposició col·lectiva a Can Puget de Manlleu:

  • Del 8 al 29 de desembre

Dotació econòmica per a cada projecte: 1.000 € + despeses de transport a Manlleu
Organitza: Taula de les Arts Visuals de la Catalunya Central
Col·laboren: Ajuntament de Manresa, Ajuntament de Manlleu i Fundació Ars Garriga Mir

«Contemporanis» és un programa expositiu de la Taula de les Arts Visuals de la Catalunya Central (TAVCC)* que busca recuperar l’esperit originari de la Sala de la Plana de l’Om de Manresa, oferint l’oportunitat a creadors i creadores emergents de la Catalunya Central d’exposar les seves obres i donant resposta a una de les mancances més visibles de l’entrellat cultural manresà: l’absència d’un programa dedicat a l’art contemporani.

El projecte, nascut l’any 2019 en col·laboració amb l’Ajuntament de Manresa, es basa en una convocatòria oberta i una posterior valoració d’un jurat independent format per professionals de la cultura de les comarques de la Catalunya Central.

Els 3 projectes seleccionats seran exposats els mesos de març, maig i novembre a l’emblemàtica sala manresana. Des del 2022 s’incorpora una itinerància expositiva dels projectes, que es presenten en una mostra col·lectiva a la sala d’exposicions de Can Puget durant el mes de desembre.

Les propostes seleccionades en aquesta quarta edició de «Contemporanis» són les presentades per les artistes Anna Vilamú, Judit Pares i Yolanda Uriz. Cadascun dels projectes rebrà una dotació econòmica de 1.000 € en concepte de producció de l’exposició a Manresa i honoraris dels artistes, a més d’una dotació extraordinària per a cobrir la itinerància expositiva a Manlleu.

Oscar Valverde

La proposta presentada porta per títol Dementia & Wabi-Sabi, la qual neix a conseqüència d’un diagnòstic.

Aquest diagnòstic juntament amb la seva  passió per la decoració l’ha portat a crear una sinergia entre dos conceptes: Demència i Wabi Sabi . La idea del projecte consisteix a transmetre de una manera pictòric conceptual la interrelació entre tots dos. A través del concepte estètic japonès (la bellesa de la i mitjançant l’ús de diferents disciplines artístiques com la pintura, la escultura o la instal·lació, pretén representar alguns dels estats, etapes i sensacions que manifesta l’individu durant la trajectòria per la malaltia.

Eulàlia Llopart

La osonenca proposa  una reflexió sobre el fet creatiu i l’origen de la vida, tant en els éssers vius com en les obres artístiques. La matriu s’entén com a metàfora d’espai de creació; úter, niu, casa, full en blanc, taller de l’artista… són llocs on la creativitat floreix i pren forma. En aquest context, es posa en relleu la importància del procés creatiu, destacant que no només és el resultat final allò que compta, sinó també el camí a recórrer per arribar-hi. I aquest camí pot ser planer, pedregós, fosc, lluminós, pausat, veloç, com la vida mateixa.

En definitiva, Ser matriu és un elogi a la vida en tota la seva fragilitat i vulnerabilitat. A través de les obres delicades i subtils, es convida a prendre consciència sobre la condició humana i el nostre vincle amb la natura.

Maria Padró

El punt de partida de la proposta de la Maria Padró és un grup d’amants de l’excursionisme es troba a Dartmoor National Park. És un dels últims indrets d’Anglaterra on es manté el dret a vagar, i ara el volen revocar. 

Aquest fet és exportable a casa nostra on, malgrat que gran part del territori es permet l’accés lliure a la natura, hi ha unes certes limitacions al què es pot fer i que no.

L’obra ‘Errar a la ventura’ neix de les preguntes que aquesta dicotomia suggereix a l’autora: Tendim al moviment i la legislació ens posa pals a les rodes? O naturalment hem evolucionat cap al sedentarisme i defensar el dret a vagar és un acte romàntic de rebel·lió? Per què sovint viure de manera sedentària és acceptat com la norma, i els grups nòmades són considerats primitius?

Els manifestants de Dartmoor posaven en qüestió la titularitat privada dels terrenys i reclamaven el dret a vagar-hi. ‘Errar a la ventura’ convida a recollir el seu inconformisme i portar-lo al terreny personal de l’artista.

Des de la comissió organitzadora s’agraeix, de forma molt especial, el compromís i entusiasme dels membres del jurat, representants del món de les arts a cadascuna de les comarques que conformen la Catalunya Central. El jurat fou format per: Eder Pozo, Eudald Pla, Josep Millàs i Clara Payàs.

De la valoració del jurat, el secretari de la comissió, Bernat Bozzo, ha redactat una acta amb el veredicte, que ha prioritzat el contingut artístic de les propostes, així com la innovació expositiva.

La TAVCC acompanyarà als artistes en els plantejaments pedagògics de les mostres, amb la finalitat d’estrènyer encara més els ponts entre el creador i el públic. La diversitat de mirada dels membres del jurat, juntament amb la qualitat d’algunes propostes presentades, s’ha traduït en una valoració molt disputada de les propostes.

Des de la TAVCC es valora molt positivament la consolidació d’aquest projecte com a eina de treball per a l’impuls de la creació contemporània més emergent del territori, d’una banda, i la relació pedagògica entre artista i públic, de l’altra. I s’agraeix, també de forma especial, la
col·laboració dels Ajuntaments de Manresa i de Manlleu, així com de la Fundació Ars Garriga Mir, sense els quals seria impossible tirar endavant el projecte.

*La TAVCC és una associació dassociacions, formada per disset entitats i artistes de la Catalunya Central.